Välgörenhetsverksamhet

Under en följd av år har en mångfald kläd-, bohags- och pengainsamlingar av
betydande omfattning genomförts till bidragsmottagare i såväl Sverige som
utomlands.

Insamlingsverksamhet
Storprioratets insamlade medel från genomförda kläd- och bohagsinsamlingar
går sedan år 2010 oavkortat till Frälsningsarmén/Myrorna i Sverige. Dessa
insamlingar har inneburit att gåvor till ett uppskattat värde mellan kr 200.000 –
300.000 årligen har kunnat skänkas och överlämnas till Frälsningsarmén/
Myrorna.

Lokalt, framför allt i södra Sverige under Kommenderiet St Helenas regi finns sedan 2026 liknande samarbete även med Svenska Kyrkan (Blekinge, Jämjö Pastorat) och lokala direkthjälporganisationer (exempelvis Ukraina-hjälpen).

Penninggåvor
Storprioratet utövar även välgörenhet genom utdelning av penninggåvor till
behjärtansvärda ändamål. Utdelning av penninggåvor har bl.a. skett till
nedanstående gåvomottagare:

  • Stiftelsen ”Livslust” i Lettland (årligen under 2010 – 2018)
  • ”Jul tillsammans” i regi av Diakonin vid Ulricehamns Pastorat (år 2019)
  • Hjärt- och Lungfonden (år 2020 och år 2022)
  • Stiftelsen Maskrosbarn (år 2020)
  • Situation Stockholm (år 2021)
  • Vid din sida (år 2021)
  • Läkare utan gränser för insats i Ukraina (år 2021, år 2022 och år 2023)
  • Ukrainska försvarsmakten (år 2021 och år 2022)
  • ACT Svenska kyrkans hjälporganisation (år 2021 och år 2022)
  • Unicef (år 2022)
  • Giving People (år 2023)
  • Rädda Barnen – Jordbävning Turkiet/Syrien (år 2023)
  • Hjärnfonden (år 2024)
  • Röda korset (år 2024)
  • Stiftelsen ”Göra gott” (år 2024)

Övrig välgörenhetsverksamhet
Donation av drygt 100-talet ny litteratur till Hjo Folkhögskola, Skara Stift, till ett
icke obetydligt värde (år 2019)

Välgörenhetskonserter

Orden har i Sverige sedan 2007 genomfört välgörenhetskonserter med varierande intensitet, med visst uppehåll under covid-pandemin och påföljande åren.

År 2007 genomfördes en första Välgörenhetskonsert i Finska Kyrkan,
Stockholm. Behållningen från denna överlämnades till Stadsmissionen.
Ytterligare en uppskattad Konsert arrangerades hösten 2008 i samarbete med
Stockholms Stadsmission och Finska Församlingen i Stockholm.
En kvällsmusikgudstjänst genomfördes i december 2009 genom vårt
Stockholmsbaserade Kommenderi Sankt Eriks försorg. Den vid gudstjänsten
insamlade kollekten tillföll Stiftelsen Livslust hjälpverksamhet i Lettland.
I december 2012 anordnade Kommenderiet Sankta Birgitta i Uppsala en
musikgudstjänst i Helga Trefaldighets kyrka. De insamlade medlen tillföll
Stadsmissionen i Uppsala.

Sedan 2020, pandemi-året, t.o.m. 2025 har inga konserter avhållits. Ordens olika kommenderier planerar dock att under 2026 återkomma med konserter, bl.a. Orgelkonsert och körkonserter.